Den digitale udvikling og særlig de sociale medier har sat historiefortællingen ekstra i fokus – og nærmest på speed.

Historiefortælling eller storytelling, som vi på dansk siger, er et strategisk værktøj til at skabe troværdig kommunikation, der virker, når vi kan tale både til modtagerens hoved og følelser, så det sætter aftryk og skaber værdi. 

Storytelling skal være autentisk, og modtageren skal kunne visualisere historien. Det kræver, at historien fortælles på den rigtige måde.  

Storytelling kan også være med til at skabe virksomhedens identitet, fælles ånd, engagement samt ejerskab over værdier. Det er det bedste grundlag for branding og kommunikation. De gode, autentiske historier tjener samtidigt til konkrete eksempler og retningslinjer til medarbejdere, så de ved, hvordan de skal handle i overensstemmelse med virksomhedens strategi og branding. 

I jagten på den gode historie har vi de senere år fået en ny tilgang – nemlig det Simon Sinek introducerede i bogen Start With Why, som har vendt måden vi tænker, handler og kommunikerer på – han kalder det ”The golden circle”.

The Golden Circle

The Golden Circle består af et ”what”, et ”how” og et ”why”.

WHAT? – dækker over de ting vi gør – altså vores aktiviteter eller ydelser

HOW? – dækker over hvordan vi gør det, og det er måske ovenikøbet beskrevet i virksomhedsværdierne og evt. USP’er (Unique Selling Propositions).

WHY? – dækker over en viden om hvorfor vi gør det, som vi gør. Altså helt grundlæggende Hvad er vores formål? Hvad er vores kald? Hvad tror vi på?

Det vigtige budskab er, at vi skal starte med ”why” – folk køber ikke det, vi producerer, men hvorfor vi gør det. Vi skal med andre ord tale til følelserne og hjertet før hjernen.

Hør Simon Sinek fortælle om baggrunde for WHY i dette videoindslag: 

Storytelling på speed

Gennem de seneste 10 år har den teknologiske udvikling været eksplosivt, og vi har fået uendelige mange muligheder for at fortælle og udfolde historiefortællingen f.eks. gennem de sociale medier. De sociale medier er fantastiske til at booste de gode historier, og de bliver delt, kommenteret og liket. Alle drømmer vel om at finde de helt rigtige historier og skæve vinkler, der kan få folk til at like og dele dem, således historien og budskabet kan gå viralt.

Men der kan også være en bagside af medaljen – kan modtagerne ikke lide din historie, eller synes de, der er en konflikt mellem din historie og virkeligheden, vil de sikkert gøre kraftig opmærksom på det. Der er en tendens til, at denne type af dialoger nemt kan løbe løbsk, og have en ubehagelig hurtig spredning.

Digital fødevarekommunikation

I juni satte vi fokus på den digitale fødevarekommunikation på en temaeftermiddag, hvor der var mulighed for at blive klogere på både strategien og konkrete værktøjer. Formålet med temaeftermiddagen var at forbedre fødevarevirksomheders muligheder for at skabe forretning med deres historiefortælling og online tilstedeværelse. 

Nu følger vi temaeftermiddagen op med en række kurser, hvor emnerne er:

  1. Digital strategi og fødevarekommunikation
    En digital strategi er nøglen til succes på digitale platforme. Fordi den sikrer, at du hele tiden ved, hvorfor du gør det, og hvilken værdi du skaber for både din målgruppe og din forretning.

  2. Bedre billeder til den digitale kommunikation 
    Det kræver gode og kreative billeder at fange forbrugeren, og fortælle din historie på den helt rigtige måde.
     
  3. Mobilhistorier – lige ved hånden! 
    Videomediet spiller en større og større rolle, og det er derfor godt at kunne lave og redigere videoindslag med Smartphone/iPhone/iPad.

  4. LinkedIn for virksomheder
    Konkrete tips til at optimere brugen af LinkedIn i den strategiske kommunikation. Det handler i høj grad om at klæde de enkelte medarbejder rigtig på.

Læs mere om kurset og tilmelding her!